Vitenskap og dannelse

Vitenskapsakademiet, foredragssalen 2. et.

Foredragsholder: Professor Geir Hestmark, Universitetet i Oslo.
Kommentarer ved professor Lars Løvlie og professor Svein Sjøberg, begge fra Universitetet i Oslo.
Før foredraget holder professor Thor Falkanger minnetale over Sjur Brækhus. Møtet ledes av Akademiets preses Nils Chr. Stenseth og er åpent for alle interesserte.

 

Sammendrag

Hva er dannelse? Dannelsesbegrepet har nylig fått en renessanse, blant annet i debatter om reformer i skoleverk og høyere utdanning. Det råder imidlertid stor forvirring (meningsmangfold) om hva det vil si å være dannet, og det er behov både for en begrepsavklaring og en vurdering av dannelsesbegrepets "bærekraft". Hva er kunnskapens, og, mer spesifikt, vitenskapens plass i dannelsen?

Hva bør et dannet menneske i vår tid vite om vitenskapens resultater, metoder, institusjoner og samfunnsrelasjoner? Bør man fremme særskilte dannelsesidealer for langtidsutdannede? Hvem bør i så fall utforme og formidle slike idealer?

Foredragsholderen, med bred bakgrunn både fra humaniora og naturvitenskap, kommenterer også innstillingen fra Dannelsesutvalget for høyere utdanning.