Et år i drift over Polhavet - 118 år etter Nansen
Professor Yngve Kristoffersen ankom Longyearbyen 22. august med luftputebåten Sabvabaa etter å ha etter å ha vært i drift over det utilgjengelige Polhavet i et år. Sammen med Audun Tholfsen har han på FRAM-2014/15-stasjonen gjort unike målinger som omfatter både geologi, havis, sjø og atmosfæriske forhold gjennom fire årstider.
Luftputebåten og den flytende stasjonen ble satt ut utenfor den østsibirske kysten av den tyske isbryteren Polarstern den 30. august 2014.
Denne stasjonen har forflyttet seg 1900 kilometer over Polhavet og endte sin ferd i Framstedet et år senere. 18. august ble stasjonen tatt med av Havsel og Sabvabaa og eskortert tilbake til Longyearbyen. Og dermed er det satt punktum for den eksepsjonelle norske FRAM-2014/15 isdrift-stasjonen som har vært drevet av Nansen Environmental and Remote Sensing Center (NERSEC) i Bergen.
FRAM-2014/15-stasjonen ble klargjort og satt ut omtrent 280 kilometer fra Nordpolen i retning den østsibirske kysten 30. august 2014 av den tyske isbryteren Polarstern. En stasjon ble bygd opp på et isflak som var 1,1 meter tjukt og 2 kvadratkilometer i utbredelse. I løpet av nesten et år har to forskere latt seg drive over sentrale deler av Polhavet, langs og krysset Lomonosov Ridge, sørover mot Framstredet, og mellom Grønland og Svalbard slik det vises på kartet.
I løpet av turen ble det gjort unike målinger og observasjoner og samlet inn data om sjøis, atmosfære og geologi i en del av Polarhavet som ennå er ganske uberørt. FRAM-2014/15 er den første norske isdrift-ekspedisjonen som er gjennomført siden Fridtjof Nansens ferd med skuta Fram for 118 år siden.
FRAM-2014/15 har vært en bemerkelsesverdig og unik forskningsekspedisjon som har samlet data fra atmosfæren, havis, hav og havbunn som i hovedsak er uutforsket fordi dette området er så vanskelig tilgjengelig med isbryter. Professor Yngve Kristoffersen har vist at luftputtebåt er en kostnadseffektiv og fleksibel plattform å drive forskning fra i det isdekte Polhavet.