
Lærerprisen tildeles Karl Petter Fon ved Stokke ungdomsskole
Prisen er opprettet til minne om lærer Daniel Føllesdal (1869-1923), kona Bertha (1871-1937) og seks av barna deres som også var lærere.
Daniel Jonson Føllesdal ble født i Stårheim i Nordfjord og gikk på lærerskolen i Tromsø.
Han var, som en del av plikttjenesten etter å ha mottatt stønad fra staten til utdannelsen, lærer i Balsfjord, Kvalsund, Horsnes, Signadalen, Storfjord, Talvik, Næverviken, Værøy, Hammerfest og Tromsø.
Han ble lærer i sin hjembygd Stårheim, der han døde i 1923, bare 54 år gammel. Enken, Bertha, født Sørensen, fra Balsfjord i Troms, ble sittende igjen med ti barn, den yngste var 6 år gammel.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun deler ut Det Norske Videnskaps-Akademis lærerpris for 2025 til lektor Karl Petter Fon ved Stokke ungdomsskole 5. mai på Akademiets årsmøte.
Priskomiteen begrunnelse
Karl Petter Fon har i over ti år vært lærer ved Stokke ungdomsskole, hvor han er kontaktlærer og leder av kroppsøvingsseksjonen. Han bli framhevet som en som har lagt ned en ekstraordinær faglig og pedagogisk innsats, han har vist en unik interesse og innsats både for elevene og for kroppsøvingsfaget. Han har alltid vært vitebegjærlig og interessert i skoleutvikling og elevenes læring. Han viser evne til innovasjon og samarbeid til elevens beste. Aller viktigst for denne nominasjonen er Fons engasjement og bidrag over tid for kroppsøvingsfaget. Fon har også tatt initiativ til en kobling av volleyballundervisningen og en pedagogisk modell kalt «Sport Education». Han har deltatt aktivt i samfunnsdebatten gjennom flere kronikker, og vært en pådriver for et mer inkluderende kroppsøvingsfag der elever vurderes på en rettferdig måte. Han har også utmerket seg i rollen som praksislærer for lærerstudenter og med faglig og pedagogisk tyngde tilrettelagt for å gi studentene erfaring med nye og moder-ne tilnærminger til undervisning. Han er nominert av kollegaer på Stokke ungdomsskole og ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) - Forskningsbasert undervisning og samarbeid om læring i kroppsøving (FUSK).
En svært fornøyd prisvinner sier følgende;
"Jeg er veldig takknemlig for at jeg ble både nominert av kollegaer, og funnet verdig til å bli tildelt lærerprisen til Det Norske Videnskaps-Akademi. Det å utforske nye måter å undervise på er noe som trigger meg. Det at jeg har fått lov til å balansere arbeidstiden mellom å undervise elever i kroppsøvingsfaget, og samtidig forske på både egen og andres praksis, har åpnet opp mange nye muligheter for å utforske tilnærminger til faget som, forhåpentligvis, har bidratt til at mange flere elever syntes at faget er både lærerikt og interessant. I tillegg har jeg hatt gode kollegaer, både på Stokke Ungdomsskole og Universitetet i Sørøst-Norge som har både gitt meg rom, og vært gode sparringspartnere underveis. Nok en gang, tusen takk for prisen."
Formålet med prisen
Premiere lærere som gjør en uvanlig god faglig og pedagogisk innsats i den norske skolen, fra grunnskolen til og med videregående.
Det vil bli lagt vekt på læreren sin evne til å legge fram et faglig innhold på en måte som vekke eleven sin interesse og som fremmer deres evne og vilje til å arbeide videre med faget etter fullført skolegang.
Prisen er på 50 000 kroner og et diplom. Prisen deles ut annen hvert år, først gang den ble delt ut var i 2009. Prisen deles ut på Det Norske Videnskaps-Akademis årsmøtet 5. mai 2025.
Komiteen som har vurdert nominasjonene er
• Marte Blikstad-Balas, professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo (leder av komiteen).
• Vibeke Grøver, professor ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo.
• Rune Hjelsvold, professor ved institutt for datateknologi og informatikk. Han sitter i ledelsen av Excited, Centre for excellent IT education ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.
• Ingunn B. Wetterstad, seniorrådgiver i Utdanningsforbundet.